vrijdag 20 februari 2015

Met de kennis van nu

Deze keer gaat het over suiker.
Ik verbaas me erover dat  in veel professionele organisaties nog steeds erg veel suikerhoudend eten en drinken wordt toegestaan.
En zelfs wordt gestimuleerd! Het kindje dat van zijn ouders een beker water meekrijgt voor de pauze wordt zielig gevonden en er wordt aangeboden om er wat aanmaaklimonade bij te voegen...

Onbegrijpelijk met de kennis van nu!

Er is enorm veel onderzoek gedaan en ik moet zeggen dat de meeste te technisch zijn voor mij om te begrijpen. Maar wat ik wel  goed begrijp is dat geen enkel onderzoek het gebruik van suikers stimuleert of er iets positiefs over kan zeggen. 
Daarentegen zijn de nadelen overweldigend ! De voedingsdeskundige Mieke Missinne somt 114 nadelen op. Die zal ik jullie besparen, maar als suikerverslaafde zal ik er een paar noemen die ik ook zelf herken bij mezelf of uit mijn werkervaring met kinderen:

*suiker kan hyperactiviteit, angst en moeite met concentreren bij kinderen veroorzaken
*suiker draagt bij tot vermindering van de afweer tegen infectieziekten
*suiker kan leiden tot tandbederf
*suiker kan leiden tot overgewicht
*suiker kan bijdragen aan diabetes
*suiker is vijand nr 1 van de gezonde stoelgang
*suiker veroorzaakt voedselallergie
*suiker veroorzaakt slaperigheid
enz enz

Toen ik een kind was (60-er jaren) wist ik alleen dat het tot tandbederf kon leiden. In de 70-er jaren kwamen er allerlei acties om kinderen gezond te laten trakteren op school. Inmiddels zijn we 45 jaar verder en weinig opgeschoten. Met de toename van de welvaart is het gebruik van suikers alleen maar toegenomen. Per jaar gebruiken we ongeveer 45 kg suiker, waarvan 60% in verwerkte producten. 45 kilo! Kijk eens in de supermarkt naar de pakken suiker, zijn het er 45 ? Dat eet je dus op per jaar!
Ik ben verslaafd en kom er denk ik niet meer van af, maar laten we  kinderen beschermen.
Water is fantastisch, al helemaal in Arnhem. Nog beter dan Spa blauw! 
En het snoepen voor één keertje is vaker dan je beseft. Ga maar eens tellen hoe vaak dat ene keertje voorkomt. Ik vrees heel vaak. Neem je professionele verantwoordelijkheid: maak je dik over suiker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats een reactie bij dit bericht (prikbord)